Herstructurering – inzicht en factor tijd zijn essentieel

Ondernemingen

Blog

Ondernemingen

Blog

De herstructurering van een organisatie; het kan noodzakelijk zijn, om faillissement te voorkomen of ter voorbereiding op een mogelijke verkoop van een bedrijf. En daar komt het een en ander bij kijken. Zo kost het veranderen van een bedrijfsstructuur tijd en heb je te maken met diverse stakeholders. Elke betrokken partij heeft namelijk zijn eigen inbreng. En gezamenlijk dient er tot een overeenstemming te komen die voor iedereen gewenst is.

In deze blog geven we je graag een kijkje in de keuken van herstructureringen en delen we hoe je met de juiste tools ervoor kunt zorgen dat je elke partij meekrijgt naar het gewenste resultaat.

Overeenstemming van alle stakeholders

Wanneer er een herstructurering in gang wordt gezet zijn er veel stakeholders betrokken zoals: klanten, medewerkers, aandeelhouders/participanten, leveranciers, financiers. Ook de fiscus en de verhuurder zijn hier onderdeel van. Iedere stakeholder heeft daarin zijn eigen positie en belang. De leverancier wil bijvoorbeeld zekerheid over haar eigendomsvoorbehoud, de financier over haar pandrechten en de fiscus wil haar bodemvoorrecht veiligstellen.

Een reorganisatie komt van de grond door aan verschillende partijen te vragen om mee te denken en gezamenlijk te beslissen hoe de onderneming het beste kan voortbestaan. Dat kost tijd en inzicht. Alle betrokkenen willen inzicht in hun huidige positie en inzicht in de tijd die nodig is om met partijen tot een overeenstemming te komen.

Reorganiseren via een WHOA

Een onderneming kan ervoor kiezen om de reorganisatie via een WHOA (Wet Homologatie Onderhands Akkoord) te realiseren. Deze regeling kan voor de ondernemer gunstig zijn. Hij kan de rechter verzoeken in te stemmen met een herstructurering van schulden. Gezonde bedrijven kunnen daarmee de hoge schuldenlast verminderen en een mogelijk faillissement tegen gaan.
De schuldeisers worden in klassen ingedeeld. Bijvoorbeeld pandhouders of een leverancier met eigendomsvoorbehoud. De meerderheid binnen deze klasse moet instemmen met een akkoord voordat de rechter hier een definitieve uitspraak over doet.

Het in gang zetten van een WHOA kost tijd. De afkoelingsperiode van deze wet is vier maanden, die ook nog eens verlengd kan worden met vier maanden. In die periode kan er geen geld of goederen worden opgeëist, maar in dat tijdsbestek kunnen wel posities van belanghebbenden veranderen. Voornamelijk die van schuldeisers die zekerheidsrechten hebben op vlottend actief, zoals voorraden en debiteuren. Het is dan van belang dat er goed inzicht wordt gegeven in de posities van schuldeisers, zodat alle WHO-klassen goed geïnformeerd hun stem kunnen bepalen. Door kennisspecialisten in te schakelen of door een tool als Smart Stock in te zetten kunnen posities goed in kaart worden gebracht en worden gemonitord.

Met de juiste tools beter inzicht in de herstructurering

Om de juiste posities in beeld te krijgen wordt gestart met een 0-meting van alle activa binnen de onderneming. Van inventaris tot voorraad en debiteuren tot Intellectuele Eigendomsrechten.
Dashboards als Smart Stock en Smart Receivables worden ingezet om de status van het vlottend actief van de onderneming weer te geven.

Smart Stock geeft naast de huidige voorraad ook inzicht in omzet, ouderdom, omloopsnelheid, categorisering en de eventuele positie van de leveranciers over tijd. Smart Receivables doet hetzelfde, maar dan voor debiteuren. Hierin is de status zichtbaar van ouderdom, landenrisico, dekking kredietverzekeraars en betalingscondities.

Op basis van deze inzichten kunnen taxateurs de (liquidatie) waarde van verschillende vermogenscategorieën vaststellen. Smart Stock en Smart Receivables zijn ontwikkeld om de herstructurering makkelijker te maken. Elke partij krijgt en houdt gedurende het hele proces inzicht via een dashboard, om zo iedereen mee te krijgen richting het gewenste resultaat.

NTAB: herstructureringsdeskundige

NTAB heeft de afgelopen decennia veel ervaring opgedaan bij de afwikkeling van honderden insolventie dossiers. Dit heeft een enorme hoeveel data opgeleverd die bij taxaties, maar ook bij de begeleiding van nieuwe faillissementen goed van pas komt. We zijn daardoor goed in staat om de verschillende waarderingen te verzorgen, waar ook de WHOA-onderdeel van is.

We zijn gewend om snel en goed samen te werken met de mensen binnen een onderneming. Onze specialisten hebben kennis van de systemen van het betreffende bedrijf. Het snel optuigen van dashboards om gewenste informatie aan de stakeholders te kunnen verstrekken is ons dagelijks werk.

Door te investeren in een 0-meting kan daarna eenvoudig via dashboards alles inzichtelijk worden gemaakt. Meer hierover weten? Vraag het een van onze collega’s.

Delen

Facebook
WhatsApp
Email

Wil je meer weten?

Neem contact op met ons we helpen je graag verder!

Jeroen kamminga

Meer weten? Vraag het Jeroen.

Wil u meer weten over onze waarde database? En hoe wij deze per opdrachtgever inzetten? Neem contact met ons op en we lichten het graag verder toe.

Bekijk ook onze andere blogs

Advies, Audits

𝗟𝗶𝗾𝘂𝗶𝗱𝗮𝘁𝗶𝗲 𝗼𝗳 𝗱𝗼𝗼𝗿𝘀𝘁𝗮𝗿𝘁 na faillisement? 𝗛𝗼𝗲 𝗼𝗻𝗱𝗲𝗿𝗯𝗼𝘂𝘄 𝗷𝗶𝗷 𝗱𝗲 𝗴𝗼𝗲𝗱𝗲 𝗸𝗲𝘂𝘇𝗲?

Na een faillissement beoordeel je, op basis van onafhankelijke taxaties van inventaris, voorraden, debiteuren en goodwill, of een doorstart meer waarde oplevert dan liquidatie, zodat de boedelopbrengst transparant en eerlijk wordt verdeeld onder schuldeisers.

Advies, Audits

𝗣𝗿𝗶𝘃𝗮𝘁𝗲 𝗲𝗾𝘂𝗶𝘁𝘆 𝗴𝗿𝗼𝗲𝗶𝘁, 𝗺𝗮𝗮𝗿 𝘄𝗮𝗮𝗿𝗱𝗲𝗿𝗶𝗻𝗴 𝘄𝗼𝗿𝗱𝘁 𝘀𝘁𝗲𝗲𝗱𝘀 𝗯𝗲𝗹𝗮𝗻𝗴𝗿𝗶𝗷𝗸𝗲𝗿!

NTAB laat zien hoe gericht gebruik van activa als onderpand ondernemers helpt om flexibel en verantwoord te groeien.

Advies, Audits

Voorraad slim beheren? Van cijfers naar inzicht, met data en praktijkkennis

NTAB laat zien hoe gericht gebruik van activa als onderpand ondernemers helpt om flexibel en verantwoord te groeien.
Diana van Looijengoed

Neem contact op

Wil je meer informatie of wil je weten wat we specifiek voor jou kunnen betekenen?

whitepaper taxatie

Download onze whitepaper

Wil je aanvullende informatie over taxaties, audits en advies? Lees het in onze whitepaper.

Download onze whitepaper

Wil je aanvullende informatie over taxaties, audits en advies?
Vul je contact gegevens in en lees het in onze whitepaper.