Op 8 maart jl. verzoekt curator David Bos van KienhuisHoving advocaten en notarissen (vestiging Utrecht) ons om een taxatie te verrichten bij een keten van 14 modewinkels in Nederland. Hij is 2 weken daarvoor benoemd als curator. Het betreft een modebedrijf met de naam ‘Company of 2006’ dat zich richt op de grotere maten damesmode met een merk dat eigendom is van een Deens moederbedrijf. Vanwege de corona-maatregelen waren de winkels vanaf 13 december 2020 gesloten.
In aanloop naar het faillissement was er al een taxatie gemaakt, maar deze was op afstand gedaan.
Curator David Bos vroeg ons een en ander te verifiëren aan de hand van een bezoek aan een paar winkels. Dinsdag 9 maart hebben we een aantal winkels bezocht en de volgende dag onze rapportage uitgebracht. In deze rapportage hebben wij een liquidatiewaarde en onderhandse waarde afgegeven aan de hand van onze bevindingen, overeenkomstig het eerder afgegeven taxatierapport dat in opdracht van de onderneming was uitgebracht.
Bij ons advies over een plan van aanpak hebben we rekening gehouden met de actuele ontwikkelingen rond het corona-beleid van de overheid. De Corona-regelgeving zou per maandag 15 maart versoepelen en dat maakte een alternatief scenario mogelijk : winkelen op afspraak en per 25m2 1 persoon in de winkel. We rekenden uit dat, als we snel konden schakelen, we nog 12-14 dagen open zouden kunnen met ondersteuning van het personeel dat tot eind maart in dienst zou zijn. Dat zou een substantieel hogere opbrengst genereren dan de hoogste bieding die de curator op dat moment had ontvangen. Onze ervaring is dat een goed georganiseerde verkoop vanuit de winkels aan de consumenten voor de schuldeisers van een onderneming vaak een goed resultaat oplevert.
De curator was direct enthousiast en schakelde, twee dagen later, op donderdag met het personeel om ze voor te bereiden op een mogelijke opening van de winkels. Tevens informeerde hij de tot dan toe hoogste bieder over ons plan om de winkels te openen. Het klantenbestand, de merkrechten en de website vielen echter niet in het faillissement maar waren eigendom van het Deens moederbedrijf.
De uitdaging was om de juiste doelgroep te bereiken in een heel kort tijdsbestek. We legden een nieuwe domeinnaam vast, bouwden een nieuwe website om de, door Covid, verplichte afspraken in te plannen en bedachten een marketingstrategie.
Een dag later, op vrijdag, schakelden we met de countrymanager van de keten die de lijnen uitzette met alle storemanagers en vast een planning maakte voor de bemensing. Op vrijdag werd de bouw van de site door ons voorbereid. Inzetbaar voor marketingcampagnes en een online afsprakentool waarbij klanten zich vooraf konden aanmelden in een bepaald tijdvak. Tenslotte werd een pin oplossing georganiseerd en werden posters voor op de ramen ontwikkeld. Alles was in gereedheid en het wachten was op een go vanuit de curator.
Maandagmiddag kwam de ‘go’ na afstemming met de rechter-commissaris. Dinsdagavond hadden we de afsprakenwebsite live en startten we onze campagne op de bestaande Facebookpagina’s van de winkels. Dat moest snel omdat deze maar voor korte tijd beschikbaar waren. We startten met nieuwe Facebook-campagnes om zoveel mogelijk traffic te genereren voor de winkels. De marketingcampagnes hebben we doelgericht ingezet waarbij onze focus lag op vrouwen in de leeftijdscategorie 40+ die interesse hebben in Plus-size Fashion.
Woensdagavond en donderdagochtend vroeg werden alle winkels voorzien van posters en Rent-a-Pin apparatuur en donderdag waren we open!
Direct de eerste dag was al een zeer succesvolle verkoop. Verkopen werden dagelijks gemonitord en zodoende konden we per dag bijsturen op prijs, marketing, etc. Dit hebben we 12 dagen gedaan met 3 rondes van prijsaanpassingen en bijbehorende marketinginspanningen. Met als resultaat een opbrengst na aftrek kosten die daadwerkelijk substantieel hoger uitviel dan de oorspronkelijk hoogste bieding die op de voorraad was uitgebracht.
Voor het personeel van de keten was het weer opengaan natuurlijk even wennen, ze zaten immers al een geruime tijd thuis. Maar ook voor hen was het mooi om op deze wijze weer klanten te kunnen ontvangen en op deze manier afscheid te nemen van hun winkel en hun collega’s. Dat was de terugkoppeling van de storemanagers tijdens hun afsluitende borrels op de laatste verkoopdag.
Al met al een optimale samenwerking tussen het personeel, de curator en het NTAB met een mooi resultaat voor de crediteuren van de gefailleerde onderneming!